Logo Logo

Rullande turistbyråer för bättre bemötande

Nya sätt att turista ställer nya krav på servicen till kommunens besökare. Med rullande turistbyråer och uppsökande värdskap ska informationen om Jönköpings kommun få ännu större spridning.

Vi måste bli en mer aktiv inspirationskälla för att nå våra besökare, konstaterar Destination Jönköpings VD Patrik Olderius och presenterar nu sommarens satsning på rullande turistbyråer.

— Tidigare mötte vi turisterna när de sökte upp oss på Turistbyrån men idag hittar gästerna det mesta på nätet och i andra kanaler och då måste vi ta oss utanför väggarna för att sprida information och ge service. Det handlar om att förbättra vårt värdskap genom att även möta besökarna ute på olika platser där dom befinner sig för tillfället.

I sommar kommer turisterna i Jönköpings kommun därför att möta Turistbyrån lite varstans i kommunen. Två så kallade Segways och en cykel har profilerats för att vara väl synliga och lastats med kartor, broschyrer och annat som ska delas ut i Jönköping, Huskvarna, Gränna, på Visingsö och andra platser där man ser behovet.

Vi ska finnas där våra besökare rör sig för att kunna inspirera om vad vår destination har att erbjuda

Också gående turistvärdar ingår i satsningen, totalt åtta personer med tydligt markerade orange tröjor och utrustade med iPads, ständigt uppkopplade för att snabbt kunna svara på frågor med i hjälp av nätet och exempelvis Destination Jönköpings hemsida eller Google Earth.

— Vi ska finnas där våra besökare rör sig för att kunna inspirera om vad vår destination har att erbjuda, säger Patrik Olderius. Givetvis har vi service på de traditionella turistbyråerna men vi vill öka synligheten och servicen mot alla våra besökare, där de finns.

— Den aktiva kontakten innebär dessutom att vi får veta mer om turisterna, varför de valt att komma hit, vad de efterfrågar och hur vi ska kunna ”produktutveckla” och bli bättre säger Patrik Olderius. Det är viktig information för att göra en redan fantastisk destination ännu bättre!