2020-03-11

Fantastisk utveckling för besöksnäringen

Besöksnäringen räknas idag som en av de snabbast växande näringarna både globalt och nationellt. I Sverige omsatte besöksnäringen 337 miljarder kronor 2018 och beräknades sysselsätta omkring 172.000 människor.

Jönköpings kommun har historiskt sett stått sig bra jämfört med andra svenska regionhuvudstäder och vi rankas i dag, efter storstäderna, som en av de största hotellkommunerna i Sverige. Vår uppgift är att arbeta med platsvarumärket Jönköpings kommun ur ett besöksnäringsperspektiv. Att göra insatser som genererar fler besökare. Flera nationellt kända varumärken och besöksmål som polkagrisarna i Gränna, John Bauers trolska skogar och närheten mellan fantastisk natur och den moderna, urbana staden ger oss fina förutsättningar.

Det senaste decenniet har inneburit en fantastisk utveckling av vår destination. Jönköping har alltid varit en plats för möten, de senaste åren ser vi att vi också växer på privatturismsidan och vi har en stadig positiv utveckling både gällande gästnätter och hotellbeläggning. Jönköping ses idag dessutom som en självklar event- och mötesstad med stora nationella och internationella evenemang och möten i världsklass såsom Ironman 70.3 Jönköping, DreamHack, World Cup Curling, EM i studentrodd, Riksidrottsmötet, Landsbygdsriksdagen och Forum Jämställdhet.

Självklart är den här utvecklingen tack vare en mängd människor – eldsjälar och organisationer, vi är enbart en pusselbit, men vi vet att vi har en betydelsefull roll i arbetet med att öka attraktionskraften kring vår destination. Vi stöttar med kunskap, kontakter och resurser. Vi marknadsför destinationen som helhet. Vi bedriver ett lobbyarbete som är svårt för den enskilda aktören att göra. Vi identifierar utmaningarna och är med och driver utvecklingen åt rätt håll. Vi samlar krafter och knyter samman nätverk.

Det senaste decenniet har inneburit en enorm utveckling där vi gått från att folk precis skaffat sin första smarta telefon, till ett näst intill helt uppkopplat liv. Nu går vi in i ett nytt decennium.  Den nya tidens besöksnäring gynnar destinationer som är nytänkande och innovativa – både när det gäller utbud och kommunikation. Därför fortsätter vi stärka oss i en destinationsmarknadsföring som är mobil, social och autentisk.

När vi som bolag kliver in i 20-talet, gör vi det med en stark tilltro till framtiden. Häng med, det blir kul!


Kontakt

Johan Lind

Affärsområdetschef Turism
johan.lind@destinationjonkoping.se
070-304 00 08

Teatern pausar året ut

drogFOKUS 2020 - en helt digital konferens

Vill du stärka Jönköping som "City of DreamHack"?

Utökat samarbete för att stärka Jönköping som "City of DreamHack"

Lyckad MTB-dag i Jönköping

Jönköpings Teater stänger tillfälligt

SM i Pickleball till Jönköping

Äntligen kultur igen!

Fortfarande stort intresse för outdoor

Boule-SM 2022

Fartfylld helg i kommunen

#WeMakeEvents

Succé för skattjakt på Visingsö

Positivt besked för kulturbranschen

Nya rutiner när restriktionerna lättar

Emelie, Fredrik och Maria vinnare av #mittelskåp 2020

Möt de tre vinnarna i tävlingen #mittelskåp

Gränna är redo för sommarens besökare

Nytt sommaräventyr på Visingsö

Har vi råd att inte genomföra evenemang?

Jönköping på andra plats i Sverige i antalet gästnätter

Sommarens värdskap

Årets nytillskott av InfoPoints

Interaktiv paneldiskussion för att stärka Jönköping som mötes- och evenemangsstad

Utmaningar 2020

Samarbete ska leda till fler kongresser i Jönköping

De är nominerade till årets event- och mötespris i Jönköpingsgalan 2020

En annorlunda sommar

Jönköping är bäst i Sverige på friluftsliv

Stötta dina lokala hjältar

En stark sommardestination

Fantastisk utveckling för besöksnäringen