Vd har ordet

Nu är vi igång för fullt. Vi lämnade ett rekordår 2023 bakom oss med 850 000 gästnätter bara inom vårt geografiska område med alla våra fantastiska destinationer Gränna/Visingsö, Huskvarna, Jönköping och Taberg med flera. Vi lade även på ett extra kol under förra året för att sälja in möten för att ta igen de förlorade mötesåren under pandemin. Resultatet kunde vi se vid ingången av 2024 när vi summerade resultatet av den insatsen och det kan bara sammanfattas med strålande! Bara under det här året förväntar vi oss mer än 20 000 mötesdeltagare till vår destination. Och det ser bra ut även inför 2025 och 2026. Så både besöksnäringen och mötessidan är vi klart nöjda med och fortsätter att utveckla även det här året.

I år har vi även arbetet med naturturismföretagen vidare, bland annat genom det möte tillsammans med företagare och aktörer med fokus på naturturism vi arrangerade för ett par veckor sedan. Vi räknade in ett 40-tal företag som kom till Bauergården i Bunn för att lyssna på inte bara oss på Destination Jönköping utan även våra kollegor på Smålands Turism, Näringslivsavdelningen och flera andra nationella företagare och föreningar som Sweden By Bike, Naturturismföretagarna, Wildsweden, Leader Västra Småland med fler. Jättekul med så stor uppslutning och en riktigt bra dag med mycket lärande kunskap. Mer om detta kan du läsa här Länk till annan webbplats..

Fössta Tossdan i Mass var det dags för vår årliga Destinationsdag där vi i år hade temat Platsvarumärket Jönköping. Vi har alltid arbetat med vårt geografiska varumärke vilket vi också fick förnyat förtroende att hantera även den här gången. Men det nya utökade uppdraget innebär att vi även ska driva arbetet framåt som helhet vilket innebär att vi håller i samverkan med både kommunen, myndigheter, näringsliv och civilsamhället. Idag flyttar man inte bara för ett arbete utan platsen måste upplevas som attraktiv året runt för både besökare, studenter, potentiella arbetstagare men även för de som redan bor här, våra invånare. Därför var det årets tema på Destinationsdagen. Vi pratade platsutveckling med Helena Nordström och hur man syns i sociala medier med Emanuel Karlsten. Vi hade även en panel som diskuterade hur vi kan samverka kring de här frågorna brett där även Jönköping University och Polisen deltog utifrån sina horisonter. Jättekul att det blev en sådan lyckad dag och att intresset för att delta var högt :)

Sist men inte minst vill jag även nämna utbudet på våra två arenor som vi ansvarar för: Jönköpings Teater och Jönköping Konsert & Kongress. Här fyller vi som vanligt på med intressanta föreställningar för både stora och små besökare. Nu senast en föreställning om Lilla Sjöjungfrun där inte bara föreställningen lockar till skratt och mys utan även den populära pannkaksbuffén man kan boka i samband med föreställningen.

Önskar nu en skön start på våren och att ni får njuta av både det fina vädret, värmen och handeln i Gränna, Visingsö, Huskvarna samt uteserveringarna i Jönköping runt Munksjön där utelivet nu börjar spira.

Vi ses i vimlet!

Lena Stävmo, vd Destination Jönköping