Platsvarumärkesarbete

Nu stärker vi bilden av Jönköpings kommun som en attraktiv plats att bo och leva på och investera i.

För att utveckla och implementera ett förnyat platsvarumärke för platsen Jönköpings kommun pågår just nu ett spännande projekt. Målet är att formulera en tydlig och enhetlig identitet som stärker kommunens attraktionskraft, både för invånare, besökare och företag.

Jönköping är mycket mer än en plats på kartan. Det är en levande miljö full av historia, människor och möjligheter. Nu vill vi samla kraft och skapa en gemensam bild av vad som gör vår kommun attraktiv och unik.

Platsvarumärket handlar inte om en logotyp eller slogan. Det är ett helhetsgrepp som ska lyfta fram det som gör Jönköping speciellt – från det geografiska läget och de vackra miljöerna till invånarnas engagemang och kommunens framtidsvisioner. Det handlar om att få både invånare och företag att känna stolthet och gemenskap, samtidigt som vi lockar fler att upptäcka allt det fantastiska Jönköping har att erbjuda.

En liknande insats gjordes 2019, men implementeringen kom av sig på grund av pandemin. Nu är ambitionen att ta vara på tidigare arbete, uppdatera det för dagens behov och se till att platsvarumärket verkligen får genomslag. En viktig del i projektet är att skapa verktyg som gör det enkelt för kommunens invånare, företag och organisationer att använda och sprida platsvarumärket. I en tid där platser konkurrerar om invånare, företag och investeringar är en tydlig identitet viktigare än någonsin. Genom att satsa på ett uppdaterat och starkt platsvarumärke hoppas Jönköpings kommun stå starkare i konkurrensen och fortsätta utvecklas som en plats där människor vill leva och verka, och besöka.

Arbetet är ett samarbete mellan Destination Jönköping, Jönköpings kommun och Jönköping University. Vi har även tagit in konsult- och analysföretaget Kairos Future för en stor del av genomförandet. Genom workshops, intervjuer, datainsamling och analyser har de format en varumärkesplattform för platsen Jönköpings kommun. I vår är det dags för lansering och implementering.

Kontakta oss

Har du frågor eller vill komma i kontakt med oss angående platsvarumärkesarbetet.
Hör gärna av dig!





Malin och Caroline

Hanna Vinborg

Chef Marknad & Kommunikation

Sidan uppdaterad 2024-12-12